Bemelegíttettünk a Vándortúrára
Régi és új ismerősök gyűltek össze, hogy a Fjällräven Vándortúra előtt tegyenek egy próbakört, tesztelve magukat és felszerelésüket. A túrahétvége tanulságos volt sokak számára, de ne szaladjunk ennyire előre! Helyszíni beszámoló.
2019. július 23. 20:43 | CÍMKÉK: #vándortúra #felkészülés #gerecse #tata #tardos #vértesszőlős

Szombat reggel Tata fő vasútállomásán - a rajthelyen - gyűlt össze egy-híjján-húsz lelkes vándortúrázó + két cuki kutya, kicsi is, nagy is. Lélekbeni felkészülés, a sorok és a felszerelés rendezése, valamint nem sokkal 9 óra után vágtunk neki az első napi etapnak.

1. lecke: Júliusban nem ritka a kánikula, égethet a Nap,
tehát legyen nálad napvédő kozmetikum, kalap, napszemüveg,
elégségesnél is több víz utánpótlás!

Mondhatnánk, hogy az időjárás kegyes volt hozzánk a szikrázó napsütéssel, de ez azért a nap folyamán nem volt mindig így. Tatától Szomódig sajnos betonon, aszfalton tapodtunk annak érdekében, hogy minél hamarabb kiérjünk a városból/faluból, miközben egyre jobban szikrázott a Nap. Szomódot hátrahagyva már - az egykoron a rómaiak által épített és találóan Római-útnak hívott homok- és kövesúton, akácosok alkalmi árnyékában értük el első kitérőnket: a Dunaalmási Kőfejtők természetvédelmi területét. Megjártuk a helyi tanösvényt, a végén fellépcsőztünk a felettes mezőre, pár-száz méter poroszkálás után pedig elértük első pihenőhelyünket, a Kőpite-hegy csúcsát, ahol lombok árnyékában és a kiépített, fedett esőbeálló fedezékében lazítottunk. Előkerültek az elemózsiák első adagjai, a gázfőző kávézáshoz, valamint felhangzottak az első panaszok a kétnapi motyót tartalmazó nehéz hátizsákok okán.

2. lecke: Készítsd fel lábaidat, talpaidat, cipődet/bakancsodat!
Készülj változatos terepre, szokj hozzá a nehéz hátizsákhoz!

A csapat tagjai között akadtak egészségügyi szakemberek, a szervezők közt pedig olyan, aki kineziológiai tapasztalattal - mitöbb! - tapasszal is rendelkezett. A hamar jelentkező problémákat, fájós ízületeket, rakoncátlankodó izmokat és ínszalagokat gyorsan lekezelték. Egy két vízhólyag is előkerült a nagy melegben.
A Kőpitét vezetőnk nem véletlenül válaszotta megállónak: fölé magasodik a korábbi útvonalnak, tetejéről meglehetősen kellemes panoráma terül elénk, lekövethettük, honnan indultunk és merre tartottunk. Északról a Duna, Keletről a Tatai-medence, Délről Tatabányáig a Gerecse vonulatait láttuk be. Emellett vezetőnk tartott egy kis okosítást, hogy melyikek is az alattunk csillogó tavak.

Az egyre feljebb kúszó Napot vizslatva rövid úton úgy döntöttünk, ideje kilépni. Elindultunk Dunaszentmiklós tetejére, a kilátó felé. Hosszú, viszonylag unalmas - ráadásul alig-árnyékos - út vezetett a helyi szőlőbirtokok menti szekérúton. A monoton baktatást csak néhány megzavart gyík avarzöreje és a birtokok hosszú tőkesorai tették változatossá. A kánikulában egyre gyorsabban fogytak a vízkészletek, így Dunaszentmiklóson a kilátó melletti temető vízcsapjából újratöltöttük kulacsainkat. Szétnéztünk a kilátóból, majd megcéloztuk a Neszmélyi Arborétumot. Aztán hogyan-hogy nem, de pár száz méter után útba esett egy vendéglő. Több se kellett, ismét megálltunk egy hideg sörre, frissítőre, jégkrémre. A felüdülés után folytattuk utunkat a falun keresztül, át a legelőkön, míg végre elértük az enyhet adó erdőt. A Neszmélyi Arborétumnál a csapat néhány tagja tett egy kis kitérőt, míg a többiek hűsöltek a fák tövében, de akadt olyan is, aki nekiállt papsajtot gyűjteni.

3. lecke: Válassz olyan táborhelyet, ahol zavartalanul tudsz pihenni!

Az arborétum után már csak pár kilométer választott el bennünket a tardosi Malom-völgytől, itt vertük fel sátortáborunkat. A helyszín - sajnos vagy szerencsére? - elég könnyen elérhető autóval, és mindenféle egyéb járgánnyal, ennélfogva meglehetősen népszerű a környéken. A völgy szépsége, a kis tó sokakat vonz, sajnos olyanokat is, akik nem kifejezetten egy erdei rétre valók: hangoskodók, "motoros természetjárók", és egyéb természetidegen lények.
A népszerűség egyik előnye, hogy a helyszínen büfé üzemel, ezáltal nem volt szükség főzőcskére - és a hátizsákban a főzőcucc cipelésére -, úgyhogy sátorverés után leadtuk vacsora igényeinket. Némi lazulás, cseverészés után összegyűltünk a közös vacsorára, frissen sült hekk és kolbász illata lengte körül az asztalokat. Még mielőtt lement volna a nap, természetesen megejtettük a kötelező közös fotózást is a táborhelyen.

Mint kiderült, éppen azon a hétvégén volt a tardosi búcsú, ezért estére szervezve volt némi zenés, kiülős dzsembori. Eleinte jó (ötletnek) tűnt, kellemes jazz szólt a hangszórókból, 1-2 pohár ital mellett kellemesen lehetett beszélgetni. Az idő múlásával azonban előkerült ismét pár olyan elem, akinek nincs fogalma arról, hogy mire való egy erdei rét. Vélhetőleg nem volt pénzük a Balaton Soundra, így a terület kezelőjének jóváhagyásával megpróbálták maguk megcsinálni a tardosi Malomvölgy Sound-ot. Nyilván a béna szervezés, helyszínválasztás, a marketing hiánya miatt elmaradt közönség, hozzáértő DJ se volt, ergo a xar zeneválasztás se kedvezett, ezek összességében végül feladták, helyüket átvette DJ Tücsök & DJ Madár, az ő muzsikáik sokkal kellemesebben hatottak a völgyben.

4. lecke: Válogasd meg, mit viszel magaddal!
A dekák hosszú gyaloglás alatt súlyos kilókká nehezednek.

Az ébredést nem mindenki siette el. Az előző napi ~25 km-es vándorlás a teljes felszereléssel megtette a magáét. Főleg a "vándortúra szüzek" számára indult nehezen a reggel, a szokatlan megerőltetés is megtetta a magáét. Na és persze nem klimatizált szobában, ágyban, párnák között tudtuk az előző napot kipihenni. Előkerültek a csomagolt elemózsiák, kemping gáztűz forralta a tea vizét, mini kávéfőző kotyogott. Apránként, nem különösebben sietve, de azért mindenki összepakolta a motyóját. Derék EÜ-s szakértőink jóvoltából egyre több lábon jelent meg a kineziológiai tapasz. A szervezők egyik autója - jó előrelátásából - a helyszínen parkolt, páran úgy gondolták, hogy a napi túra idejére a nem létszükséges cuccaikat inkább depózzák, hogy később - már nem saját lábon - a célból visszamenjenek értük.

A tervezett időponthoz képest kissé késve elindultunk. Túravezetőnk már előző nap figyelmeztett, miszerint az első pár kilométer kaptatón való lihegés lesz. A falut elhagyva úgy is lett: hiába az árnyékot adó fák, a meredeken emelkedő ösvény izzadtság-cseppeket csalt mindenki homlokára. Az első szakasz göröngyös részei után megkerültük a Gorba-tetőt, lejtettünk a Gyenyiszka felé, és egy kicsit visszafordulva megérkeztünk a Tardos feletti siklóernyős starthelyre. Innen csodálatos panoráma nyílt a Gerecse "hátsó" vonulataira, Tardos völgyére és a Bánya-hegyre, mögötte magasodott a Gerecse csúcsán (634m) lévő tévétorony. Muszáj volt itt is megejteni egy pihenőt és egy újabb csapatfotót.

A látványtól feltöltődve folytattunk a baktatást lefelé a Gorba-tető buszmegállón át a piros sáv jelzésig, hogy az utána következő meredeket letudva ismét ereszkedjünk az egykori Kovácsi Körtemplom romjához. Ekkor már alaposan túl voltunk a délidőn, praktikusan a templomrom körüli padokon tartottunk ebédszünetet. Innen egy széles makadám úton gyalogoltunk le Vértesszőlős központjába a vasútállomáshoz.
Remekül időzítettünk: mindössze pár percet kellett csak várni a starthelyre visszaszállítós járatra, kellemes volt felszállni a klimatizált vonatra. A tatai vasútállomáson elköszönés, puszi-pacsi - aki pedig a depóban hagyta a túlvállalt holmiját, az visszagurult érte.
Reméljük, a következő heti vándortúrás résztvevőknek tanulságos volt e hétvége, mind a felkészülés, mind pedig a felszerelés kiválasztása és összeállítása ügyében.

Galériához klikk a képre!

Végül, de nem utolsósorban szeretnénk kiemelni a velünk tartó két kutya teljesítményét: Boci rendületlenül szaladt elöl-hátul, és ha úgy volt, a kitérőket is terelgette. Vili csivava létére ugyancsak folyton talpon volt. Mindkettőjük zokszó és segítség nélkül tapodta végig a teljes távot. Igazi hősök.

Itt a vége, gyalogolj el érte! Köszönjük, hogy az Equinox csapatával vándortúráztatok!
Viszlát egy hét múlva a Fjällräven Vándortúrán!