Egy fergeteges bortúra a Gerecsében - ilyen volt
Szürke, borongós májusi hétvégén vágtunk neki a Gerecse lankáinak, hogy a túra végét egy kedélyes pincelátogatás keretében borkóstolóval zárjuk. Úgy is lett - némi ráadással, de ne szaladjunk ennyire előre! Beszámoló.

[+]

Ősemberek nyomában

Vértesszőlős vasútállomásán gyűlt össze kereken egy tucatnyi elszánt túrázó, akiket nem zavartak a fenn gomolygó, rosszat sejttető, sötét fellegek. Rövid ismerkedés, üdvözlés, némi lélekerősítő helyi kávé után felkerekedtünk, a falu nagytemplomát érintve első állomásként meglátogattuk Sámuel, a nagyjából 350 000 évvel ezelőtt itt élt előember életét és környezetét bemutató szabadtéri múzeumot. A kiállító és tárló helyeket körbejárva tanultunk Samu életéről, környezetéről, megtekintettük a feltárás során előkerült ősi eszközeit. Sajnos itt elért minket az eső, ezért nem időztünk sokáig, a múzeum munkatársainak megköszöntük az idegenvezetést, előrántottuk esővédő készségeinket, majd a Gerecse felé vettük az irányt.

Úton

Eredetileg meglátogattuk volna a Vértesszőlős és Tatabánya között található Sárkány-szikla rétet, ám annak megközelítése az időjárás miatt balesetveszélyes lett volna, így túravezetőnk módosított az útvonalon, inkább követtük a piros sáv jelzést a Kovácsi templomrom felé. Hiába a szürke és esős idő, vidáman cseverészve, kényelmesen haladtunk a következő állomás felé. Ahol kilátás nyílt a Tatai-medencére, ott egy kicsit elidőztünk, élveztük a panorámát, már amennyit abból a sötét felhőgörgeteg és a belőle hulló égi áldás láttatni engedtek. Májusi eső aranyat ér, ennyi volt a sovány vigasz.

A kis kilátóponttól nem messze, a templomrom körüli padokhoz érkezvén hosszabb megállót tartottunk, itt mindenki elkölthette az elemózsiáját, forró teát tölthetett termoszból, rendezhette sorait. Ez után következett a túra izgalmasabb szakasza, a Baji Kálvária ösvény. Mi fordított irányban követtük az egyes stációk melletti ösvényt. A kálvária felső szakasza szép erdei úton, lombok alatt és között vezet, majd úgy nagyjából a közepénél elkeskenyül, és egy mély, szurdokszerű, meglehetősen látványos árok peremén visz a falu fölé. Ezen a szakaszon érdemes óvatosabban haladni, főleg nedves időben, az úton gyakorta kell meredek letöréseken, sziklalépcsőkön, fényesre koptatott köveken lépni. Egy-két elcsúszástól eltekintve rendben leértünk a Baj fölötti pincesorra, innen már csak pár száz métert kellett megtenni a célállomáshoz.

[+]

Pincebuli

Az a célállomás pedig nem más volt, mint a Borboléta Pincészet, ahol Éva néni látott vendégül bennünket. A présházba belépve terített asztal, fénylő borospoharak, és rengeteg csemege várt minket. Végre tető volt a fejünk felett, ázott felszereléseinket lepakolhattuk, rendezhettük sorainkat, száraz padon ülhettünk. Éva néni röviden mesélt a borászat múltjáról, jelenéről, az ültetvényen végzett munkáról, és persze az általuk érlelt borokról, készítési folyamatokról. Ezután lehetőségünk volt meglátogatni magát a pincét, a csapra vert hordókból muskotályt, traminit, rizlinget, rozét kóstolni. Páran meglepődtek, hogy ezen fajták mindegyikéből száraz bor készült, de természetesen mindenki hamar megtalálta a maga kedvencét, amikből került pár palack a présház asztalára is. A pincelátogatás után a  nagyasztal körül telepedett meg a társaság, a palackok mellett kis kosarakban kenyér, különösen finom, ízesített zsírok, pástétomok, friss zöldségek várták az éhes és szomjas szájakat. Fogyott mindből rendesen, még repeta is jutott, a borospoharak sem maradtak szárazon. A kiváló nedűk természetesen megoldották a nyelveket, előkerültek a mosolyra fakasztó sztorik, vicces történetek, hangos nevetésre sarkalló aranyköpések. Az egyébként viszonylag csendes és visszafogott túratársunk - meglepetésünkre és mindannyiunk örömére - rögtönzött stand up műsorával szórakoztatta a csapatot, tovább fokozva az amúgy is remek hangulatot.

Köztudott, hogy jó társaságban rohan az idő, nem volt ez másként velünk sem, zárórához érkezvén kissé lassan, de összeszedtük magunkat. Még bevásároltunk Éva néni csemegéiből, lekvárjából, grillázsaiból, majd megköszöntük a vendéglátást. A csapat nagy része a hazafelé vezető vonatot vette célba, néhányan még sétáltak egyet az időközben kiderült égbolt friss levegőjén a pincesor alatt, hogy aztán végül ők is vidám élményekkel gazdagodva térjenek pihenőre.

Ezúton is köszönjük a Borboléta Pincészetnek
és Éva néninek a szívélyes vendéglátást!